Skip navigation

PETARTA roll-up studio. În premieră la Noaptea Albă a Galeriilor, 23 mai 2008.

 

Mircea Vulcănescu, nr. 2-4, colţ cu Calea Griviţei, în proximitatea Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti a fost pus în atenţia publicului un atelier deschis, cu un potenţial maxim de a deveni una dintre cele mai interesante noi propuneri de manifestare a acţiunilor artiştilor autohtoni (şi nu numai). Locul se numeşte Petarta (pe tartă sau pet artă şi, de ce nu, un paronim pentru petardă) şi a luat naştere la iniţiativa artistei Raluca Ilaria Demetrescu şi a câtorva prieteni.

 

  1. Cum ţi-a venit ideea să deschizi spaţiul alternativ PETARTA? Ce urmăreşte această iniţiativă?

Mi-e ciudă că nu mi-a venit ideea mai devreme. Până acum, în mod nepermis, m-am ocupat doar de mine şi de viaţa mea şi asta deşi am puternice revolte pe social. Am un spirit justiţiar care îmi înfierbântă sângele în vine de fiecare dată când se mai întâmplă o impostură în socialul românesc, când se mai înlocuieşte inutil şi scump un copac mare şi frumos cu o bordură de ciment ieftin, când o galerie din cele şi asa prea puţine, existente în România mai dispare abuziv sau când e înlocuită cu vreun boutique prăpădit util analfabeţilor, când instituţiile abilitate şi plătite din banii publici nu-şi fac datoria sau o fac strâmb. În acest context am simţit nevoia să demarez un astfel de proiect.

Am energie multă şi vreau să o pun la bătaie pentru un bine comun,care în cazul meu, de persoană preocupată de arta contemporană şi socialul românesc ar fi deschiderea unui nou spaţiu de expunere pentru artiştii contemporani. Împreună cu Alina Buga, cu care am format Duo-ul artistic Petarda ne-am pus în cap să deschidem acest spaţiu alternativ şi să-l transformăm într-o vitrină a tendinţelor din arta românească actuală. Pentru PR, lucrăm cu Liliana Popescu.


2. Care crezi că sunt neajunsurile sistemului de galerii din România şi, mai ales, din capitală?

Există un patrulater semi-închis în care se învârte artistul în general şi cel român în special : artist-atelier-galerie-recunoaştere. Neajunsul galeriilor «loco» e că sunt prea puţine, că au un sistem un pic fals elitist şi că lucrează doar cu aceiaşi artişti, cu mici excepţii. Oricum sunt singurele instituţii de pe scena artistică românească pe care le salut, pentru că sunt autonome şi nu trebuie să dea socoteală nimanui, decât propriului bun-simţ şi, până acum, o fac cu onoare.


3. Ai avut un model când ai iniţiat acest proiect? Dacă da, care ar fi acela şi ce crezi că va aduce nou în relaţiile inter-artistice şi chiar pe „scena” artistică autohtonă  PETARTA Roll-up Studio?

În lume există astfel de proiecte, sunt şi la noi iniţiative de tipul Home Galleries, iar în Atelierele Deschise îşi expun lucrările doar artiştii care îşi desfăşoară activitatea acolo.

La Budapesta, acum vreo 7 -8 ani, am descoperit prin nişte prieteni sculptori de acolo (Peli Barna şi Galbovy Attila) un spaţiu alternativ de tipul roll-up studio ţinut de un duo de artişti numit (atât duo-ul, cât şi spaţiul) Little Warsaw care, în afară de propria creaţie artistică făcea şi expoziţii cu lucrările altor artişti. Era un spaţiu cu adevărat alternativ, mic şi destul de delabrat, dar mi-a plăcut mult ideea şi dinamica acelui loc. Între timp, ei au crescut, au ajuns la manifestări internaţionale importante, iar locul acela, din păcate, nu cred că mai funcţionează.

Pe scena artistică românească avem ambiţia să descoperim nume noi sau să scoatem de la « naftalină » nume de artişti mai timizi, preocupaţi mai mult de lucrul propriu-zis decât de carieră. Ne preocupă mult desenul contemporan, noile medii, fotografia dar şi pictura, gravura sau formele tradiţionale, daca sunt încadrate sensibilităţii actuale.


4. Cine sunt artiştii care vor fi promovaţi de Petarta? Există deja un program? Aveţi cereri de la alţi artişti ?

 

Încă nu am ales artiştii, nu am făcut un program clar, lucrăm la asta. Abia ne-am născut pe 23 mai, odată cu Noaptea Galeriilor. Cereri au început să apară deja. Analizăm, trebuie să discutăm şi apoi să dăm drumul la proiecte. Căutăm şi sponsori pentru că acest spaţiu, fiind atelier în primul rând, va funcţiona ca o galerie non-profit. Până acum banii investiţi au fost personali.


5. Cum comentezi primele impresii despre acest spaţiu, impresii apărute, probabil, după evenimentul de la NOAPTEA GALERIILOR şi după cel “electoral”?

 

O parte din lumea artistică a fost foarte atentă la evenimente, am luat pulsul şi am aflat cam cine intră în galerii în mod normal, am constat că cei care dirijează scena artistică contemporană nu au avut curiozitatea să vadă ce se întâmplă în această noapte (şi seara, că a început la ora 18 :00). Acţiunea de debut a fost a Duo-ului Petarda (Alina Buga şi Raluca Ilaria Demetrescu), cu desene pe pereţi şi o acţiune performativă – anume ilustrarea prin fotografie şi proiecţie video, aproape live a Nopţii Galeriilor, iar ecoul a fost extrem de pozitiv ; adică ne-am bucurat de maximă vizibilitate. Evenimentul « electoral » a fost simbolic pentru că l-am decis în ultima clipă. Sunt bucuroasă că l-am făcut pentru că am arătat lumii că artiştii sunt preocupaţi de cetate şi că îi pot trata pe politicienii actuali cu caragialescă maliţiozitate. Prea blând, după părerea mea. Iniţiatorii au fost ziarista Ioana Calen şi curatorul Ştefan Tiron aka Megatron. Ne dorim o galerie de atitudine, socială şi culturală. Nu avem idei de stânga, nu vrem să « dezvăluim » adevăruri mareţe, ci încercăm să ne jucăm creativ şi isteţ. Am plecat la vânătoare de sensibilităţi artistice acute, nume noi sau vechi. În curând pe simeze !

Interviu de Simona Vilău

Lasă un răspuns

