Sari navigarea

 

 

UrbanART & NOMAD (Load/Flow/Mix)

 

Toamna anului 2007 a debutat cu un eveniment artistic unic ca desfăşurare şi proporţii, ce a avut loc în cadrul primei „Nopţi Albe a Bucureştilor (22-23 septembrie).

Intitulat UrbanART şi iniţiat de Fundaţia ARTMIX, prin curatoarea Marilena Oprescu, evenimentul a constat într-o serie de proiecţii arhitecturale  pe faţada Palatului Parlamentului din Piaţa Constituţiei. Evenimentul a beneficiat de sprijinul Primăriei Capitalei, prin Programul ArCUB, precum şi de o serie de parteneri de elită.

Lucrările proiectate au aparţinut a treizeci artişti de toate vârstele şi din toate zonele de manifestare ale artei contemporane. S-au succedat imagini aflate sub semnătura unor nume de artişti ce lucrează cu medii de expresie diferite, ca Mircea Florian, Iosif Kiraly, Romelo Pervolovici, Dumitru Gorzo, Ioan Nemţoi, Neil Coltofeanu, Vlad Nancă, Djahz & Koshimin, Vali Chincişan, Matei Branea, Olivia Mihălţianu, Timon Botez, Cătalin Petrişor, Alexandru Rădvan, NOPER, Ana-Maria Micu, Andu Novac, OTHER, Andras Szabo, Roman Tolici, Sorin Tara, Anton Petraşincu, SADDO, IRLO, Ştefan Lucuţ, Mircea Maieru, SINBOY, Ştefan Tuchilă, Simona Vilău.

Proiecţiile s-au derulat în ordinea aleasă de curatoare: de la imagini statice cu sau fără mesaj politic, artă digitală, graffiti, pictură figurativă, până la filme create special pentru acest eveniment, realizate de artiştii new media Mircea Florian şi Romelo Pervolovici.

S-a creat o complementaritate plăcută între filmul lui Mircea Florian, în care Casa Poporului părea cuprinsă de flăcări, şi cel al lui Romelo Pervolovici, în care aceeaşi clădire părea scufundată într-un acvariu enorm.         

Casa Poporului, clădirea controversată şi mediatizată, hiper-simbolul paranoiei comunismului românesc, s-a transformat pentru o noapte în ceva excentric şi parcă nu atât de grotesc şi rece.   

Spectacolul a durat toată noaptea şi s-a integrat straniu în atmosfera sărbătorească urbană, tipic românească, creată pe axa Piaţa Unirii-Piaţa Constituţiei. Imaginile rulau suficient cât să fie percepute de mulţime, iar reacţia generală a fost suficient de percutantă din partea publicului, neobişnuit cu astfel de manifestări.

Dacă o instituţie de stat permite afişarea unor lucrări de artă pe suprafaţa de câteva sute de metri pătraţi a Casei Poporului, înseamnă că acestea devin brusc importante, în concepţia publicului larg, care nu le înţelege demersul şi scopul, insă le VEDE. 

Arta adusă în mediul urban foarte populat şi servită tuturor, fără menajamente, este un mijloc nemaipomenit de publicitate pentru aceste manifestări, care, la noi, sunt încă insuficient promovate. Din nefericire, galeriile şi muzeele sunt vizitate de un procent foarte mic de oameni, majoritatea fiind prieteni ai artistului/galeristului, colecţionari, colegi de breaslă, profesori, studenţi sau elevi. Aceste prilejuri sperăm să fie un pas înainte, întru schimbarea mentalităţilor obtuze.

UrbanART nu este singura manifestare de acest gen din capitală, deoarece, la început de octombrie (3-7), Fundaţia Culturală META aduce arta în spaţii non-culturale, prin intermediul festivalului NOMAD(Load/Flow/Mix).                  

NOMAD, ajuns la cea de-a doua ediţie, este un festival de artă video ce cuprinde trei secţiuni: Load, unde rulează în aer liber filme experimentale selectate în urma concursului de proiecte iniţiat în vara trecută, Flow, ce constă în selecţiile curatorilor implicaţi (Cosmin Moldovan – One Dot Zero şi Rojo Magazine , Luca Curci – After Urban şi Arjon Dunnewind- IMPAKT), prezentate tot în aer liber, şi secţiunea Mix, ce constă în două seri indoor, unde câţiva VJs la modă încălzesc atmosfera din clubul Test Point. Prezentările în aer liber au loc anul acesta în Parcurile Tineretului (zona Şincai) şi Herăstrău (zona Charles de Gaulle), pe nişte ecrane de proiecţie de mari dimensiuni.

Festivalul beneficiază anul acesta de sprijinul Administraţiei Fondului Cultural Naţional. 

Aflat la cea de-a doua ediţie, interesul pentru NOMAD a crescut considerabil, iar propunerile din partea artiştilor sunt diverse şi din arii geografice diferite”, a mărturisit curatorul Cosmin Moldovan. 

Pentru Bucureştiul anului 2007, aflat pentru prima oară în calitate de capitală a unui stat din Comunitatea Europeană, aceste evenimente sunt necesare, binevenite şi susţinute cu obstinaţie. Să sperăm că acesta este doar startul şi că, după un timp, manifestările artistice vor deveni obligatorii în grila programului obişnuit din viaţa unui cetăţean. 

Simona Vilău, 22-23 septembrie 2007

 

  

   

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: